Rektorns respons på P4:s inslag

29.10.2021

För snart 20 år sedan var vi en handfull entusiaster som hade varit ute på stan med en cafébuss och mött många ungdomar som farit illa under sin skoltid. Vi drömde om att göra skillnad och vara ett alternativ. Ingen av oss hade någon erfarenhet av företagsledning eller att i egen regi bedriva skolverksamhet. Jag själv hade arbetat på två fantastiska kommunala skolor i fem år och var en av dem som hade mest erfarenhet. Vi brydde oss då och vi gör det nu. Vi vill göra skillnad och finnas till för att barn och unga skall få en trygg och meningsfull skolgång där de får lära sig det som behövs för att de senare skall få den utbildning de vill ha.

Idag är vi förstummade och chockerade över att ha fått ta del av de anklagelser som riktas mot oss. Vi känner inte igen oss i den bild som beskrivs och när vi frågar de föräldrar som har sina barn här hos oss idag så gör de inte det heller. Vi är inte fullkomliga och vi har gjort misstag under vår långa resa, men vi vet att vi har en gedigen värdegrund där vi håller allas lika rätt och värde högt och vi gör vad vi kan för att ge alla elever som kommer till oss de bästa förutsättningar för att lyckas.

Många är eleverna som kommer tillbaka och som vittnar om hur mycket deras tid på Immanuelskolan betytt för dem. Många föräldrar har genom våra verksamhetsår återkopplat med positiv feedback om att vårt arbete varit avgörande för att deras barn skulle lyckas. Vi driver denna skola för att vi bryr oss om barn och unga och för att vi tror på att kunskap gör skillnad. Vi vill lära våra elever att respektera alla omkring sig.  Vi tror på ett öppet klimat och på en god dialog, så om någon inte är nöjd med något är vi tacksamma om vi får höra det så att vi kan göra något åt det. Allt vi får veta som vi kan förändra och göra bättre, gör vår skola bättre och är bra för alla våra barn.

Hör gärna av er om ni har några frågor. Jag nås lättast per mail till rektor@immanuelskolan.se

Kerstin Carlsson Kerstell