Så var det då åter dags att skriva ett nytt årtal…

07.01.2022

Att vara rektor på Immanuelskolan är det mest fantastiska arbete jag haft i mitt liv. Att bli utmanad, överraskad och få göra skillnad på riktigt är en del av min vardag. Nu så här i början på ett nytt år brukar jag alltid försöka se tillbaka på året som gått och samtidigt försöka dra slutsatser och göra upp planer för året som kommer. Att vara en del i Immanuelskolans skolledning är ett teamwork tillsammans med duktiga ledningskollegor och alla fantastiska personer som arbetar på skola, förskola och fritids. Vi kämpar tillsammans för att alla barn som går hos oss skall få den bästa skolgången.

År 2021 var ett av de tuffaste åren i skolans snart 20-åriga historia. Vi har överlevt många stormar och motgångar av olika slag, men att samtidigt drabbas av en pandemi, skador i hus och mediadrev det toppar nog listan. Sällan har så många av oss fått kämpa så hårt under så lång tid. Skolinspektionen kom på besök i slutet på året och vi ser fram emot att ta del av deras rapport och se hur vi kan förbättra vår verksamhet.

För dig som ännu inte satt ditt barn hos oss vill jag berätta att vi håller på att bygga ut och kommer till hösten att kunna ta emot fler elever än någonsin tidigare. Då kommer vi att ha en helt nybyggd skollokal som inrymmer två nya klassrum och en kombinerad hemkunskaps- och NO sal. Detta ser vi verkligen fram emot. Skolans ca 130 elever kan då bli upp till ca 160. Vi hoppas att få välkomna många nya elever till oss.

Under det gångna året har vi också fått ta emot så otroligt mycket stöd och uppbackning från såväl före detta elever och föräldrar som från de elever och föräldrar som finns på skolan nu. Vi är inte perfekta och jobbar hela tiden på att bli bättre, men vi har uppnått en hel del goda resultat genom åren. De flesta av våra elever som går ut år nio kommer in på sitt förstahandsval på gymnasiet och de klarar sig bra, vilket är glädjande för oss att höra. VI får uppskattade besök av elever som gått ut och det är inte ovanligt att tidigare elever kommer tillbaka och gör sin praktik här hos oss eller arbetar kortare eller längre tid. Det skär i rektorshjärtat att höra om elever som mått dåligt här hos oss, men då jag samtidigt får höra om så många elever som fått sin skoltid räddad och fått tillbaka självförtroende och en positiv syn på tillvaron så känner jag en fast övertygelse om att Immanuelskolan behövs i Borlänge och att det är viktigt att vi fortsätter finnas för barn och unga som behöver ett alternativ i den här staden.

Jag önskar dig som läser allt gott och hoppas att just Du får ett fantastiskt och välsignat 2022!

Och om du ännu inte satt ditt barn på Immanuelskolan eller förskolan Immanuel så är du hjärtligt välkommen att höra av dig.

Kerstin Carlsson Kerstell. rektor