Vilka är vi?

Vi är Borlänges första friskola och startade år 2003. Vi finns på Östermalm, ca tio minuters gångväg från Borlänge centrum. Vi har en stor, grön skolgård där det finns möjlighet till lek och bollspel på rasterna.

På skolan finns en idrotts- och en musikprofil som går att välja från år 6. Väljer man idrottsprofilen får man prova på en mängd olika idrotter. Vi har dessutom ett aktivt Skol IF som genomför olika former av aktiviteter. Väljer man musikprofil blir det mycket sång och dans. Våren avslutas med en vårshow på Maximteatern där hela skolan deltar på olika sätt.

Alla kan söka till oss, oavsett om man bor i Borlänge eller någon annan kommun. Som förälder har man rätt att välja vilken friskola man vill. Skolgången kostar inget och vi har ingen arbetsplikt för föräldrar.

Just nu finns här ca 135 elever i alla åldrar från förskoleklass till och med nian. Vi lagar maten på skolan och tror på lagom stora undervisningsgrupper så att alla elever får den lärartid de behöver.

Vi arbetar målinriktat. En uppgift planeras utifrån flera ämnen och bedöms av flera lärare. Vi satsar på färre uppgifter med hög kvalité för att vi tror att det ger ökad förståelse om ämnena hänger ihop. Vi kan t.ex. läsa om olika länder i geografi, lära om deras religionen på religionen, diskutera hur deras samhällen är uppbyggda i samhällskunskapen, översätta texter om landet till engelska eller läsa på internet om landet på engelska och översätta till svenska, i tekniken kanske vi tittar på vilken teknik man använder i landet osv. Eleverna gör ett stort arbete där alla delarna ingår och får betyg i flera ämnen för ett och samma arbete.

Vi har en kristen värdegrund på skolan som allra mest syns i hur vi är mot varandra och vårt arbete för att skapa ett bra klimat. Till vår hjälp i detta har vi kristendom en gång per vecka där vi lär oss lite om vad som står i bibeln och pratar om hur man skall vara mot varandra. Varje morgon har vi en kort morgonsamling. Vi går dels igenom dagen och sedan berättar eller läser läraren något och ber Gud välsigna (= önska allt gott) dagen.

IMMANUELSKOLAN ÄR NÅGOT FÖR DIG som tycker det är viktigt med:
• Musikprofil
• Att arbeta temainriktat
• Engagerad och kunnig personal
• Små klasser
• Kristna värderingar
• Hur man är mot varandra
• Hemlagad mat
• Att få jobba estetiskt/praktiskt